-estetický znak, založený na nepriamom označovaní a druhom poukazovaní na objekt, dominantný je v umení
2. Čo je estetický symbol
-predstavuje kultúrnu podmienenosť znaku, význam znaku možno interpretovať za podmienky, že poznáme sociálno – kultúrne súvislosti realizácie (všetky jazyky, umelecké diela)
3. Čo je estetika Estetika
-veda o estetične, estetických hodnotách, ktoré sa utvárajú v estetických situáciach
-teória a filozofia vnímania významu javov v umení, filozofii, vede, ..
-veda o estetickej funkcii (Mukařovský)
-filozofická disciplína, ktorá skúma estetický vzťah človeka ku svetu, skúma umelecké estetično v kultúre a mimoumelecké estetično (príroda)
4. Popíšte normatívnu estetiku
-antická estetická teória mala charakter normatívnej estetiky
-platili presné a záväzné zákony krásy ako norma pre tvorcov umeleckých diel
-do konca 20. Storočia
5. Aká je to estetická situácia
-vytvárajú ju estetické javy, ktoré sa dostávajú do vzájomného kontaktu
-percipient sa v nej ocitá hneď, ako začne novým spôsobom vnímať estetický predmet
-ocitá sa tu aj umelec, ak vytroví umelecké dielo a vníma ho ako umelecké dielo
-súčasťou je aj zámer umelca, estetické normy, hodnoty percipienta, nezainteresovanosť vnímania
-je temporálne podmienená a procesuálna
-vplyv: sociálne, estetické kompetencie percipienta
6. Do akej estetiky patria Kant a Hegel
-novoveká estetika
-zakladatelia modernej estetiky
7. Vysvetlite pojem krásno
-harmonický vzťah medzi vedomím a predmetom
-vrcholné vedomé šťastie, zastavenie prítomnosti
8. Ontologická paradigma
-vytvorili ju antický myslitelia
-spôsob uvažovania, ktorý je orientovaný na božský kozmos, univerzálny poriadok
9. Čo je denotácia
-estetický znak, založený na priamom označovaní a prvom poukazovaní na objekt, dominantný vo vede
10. Aký je to noetický aspekt
-dielo je nedeliteľným, integrovaným a kognitívnym celkom
-reprezentuje svet pomocou umeleckých hodnôt, imaginácie, intuície, emocionality a intelektuálu
11. Čo je konotácia
-otázka č.1
12. Čo to znamená kánon
-v starovekej estetike formulovali fixné princípy krásy
13. Aké poznáme kategórie estetiky
-krásny, škaredý, tragický, komický, vznešený
14. Richardsov trojuholník
- neviem tu dať trojuholník
-ľavý dolný roh: znak- symbol
-pravý dolný roh: objekt- referent
-vrchol: subjekt- idea
-medzi prvými dvoma je vzťah pravdivý, medzi ďalšími vzťah adekvátny a poslednými vzťah správny
15. Vysvetlite pojem axiológia
-veda o hodnotách (také tam nič nebolo, bol len axiologocký aspekt)
-umelecké dielo hodnotí svet
-umelecké dielo existuje ako súbor potenciálnych hodnôt, ktoré sa aktualizujú v percepcii
16. Aký je to sémiontický aspekt
-umelecké dielo je súbor znakov a nimi nesených významov
-umelecké dielo je špecifický spôsob komunikácie
17. Čo je artefakt
-materiálna podoba umeleckého diela, ktorá je výsledkom autorovej tvorivej aktivity
18. Vysvetlite pojem axiologický aspekt
-otázka č.15
19. Vysvetlite pojem estetická hodnota
-významový útvar, ktorý je cielom estetickej recepcie a výsledkom estetického hodnotového usudzovania
-výsledok estetického vzťahu predmetu s estetickou funkciou a percipienta
20. Čo je est. Idol (ideál) ?
Vo vš. Je ideál záväzná hodnota( krása, dobro, vlastenectvo). Spĺňa predstavy o dokonalosti človeka. Est. Ideál je najvýššie hodnotové kritérium na posudzovanie est. Javov. Predstava o dobovej idee, o estetične. Stabilný spoločenský vzor, model est. Kvality. Neexistuje univerzálny est. Ideál.
21. Čo je est. Znak?
Predmet alebo jav v estetike, ktorý odkazuje na niečo iné mimo seba samého. Kompletný znak utváraju vzťahy 3 fenoménov: hmatateľného predmetu, javu, ľudskej mysle.
22. Vym. Metódy estetiky.
Estetiky najviac využíva metódy filozofie – met. Fil. Abstrakcie, typizácia, konkretizácia, idealizácia.
Potom sú to komparácia, dedukcia, indukcia, analýza, syntéza, modelovanie.
Štrukturalistická, fenomenologická, semiotická metóda, metóda psychológie, sociológie, lingvistiky.
23. Aká je funkcia umenia?
Preostredníctvom umenia dočasne odstupujeme od reality, máme možnosť sebareflexie. Človeka konfrontácia s umením napĺňa, vnútorne sa obohacuje. Umenie tvorí významovú súčasť dnešnej kultúry.
24. Najvýznamnejší predst. Dn. Estetiky? NEVIEM :D
25.Aký je to ontologický aspekt um. Diela?
Umenie predstavuje špecifický model človeka a sveta. Aktualizuje sa v procese recepcie a interpretácie ako významový ahodnotový celok.
26. Charakt. Est. Postoj.
Iný, špecifický, neobvyklý pohľad na vec, jav, proces. Tieto veci, javy, procesy zaujali človeka svojím tvarom, vzhľadom, podobou. Plnia pre čoveka est. Funciu. Est. Postoj dočasne človeka vymaní spod bežných, každodenných súvislostí prakt. Života.
27. Čo zn. Est. Vzťah?
Je to vzťah človeka k okolitému svetu. Prejavuje sa potešením a príjemnými pocitmi, posudzovaním vecí javov alebo udalostí ako krásnych, škaredých a pod. A snahou zdobiť a formálne zdokonaľovať svet.
28. Vysv. Pojem estetično.
Estetično je základným predmetom estetiky. Označenie pre všetky druhy est. Podôb, stavov, vlastností, funkcií, vrátane krásy, ošklivosti.
29. Vym. Kategórie estetiky.
Základné: krásno, šaredno, vznešeno, tragično, komično.
Ďalšie:
-tie, kt. Vyjadrujú mieru či stupeň est.zážitku: čarokrásny, ľúbo-zvučný, tragikomický
-tie, kt. Opisujú odtiene hodnôt či štýlu: elegantný, expresívny
-tie, kt. Opis. Štruktútu um.diela: chaos, súlad
-est. Hodnotiace kateg.: šarmantný, brilantný
-est.výrazové kateg.:žalostný,smutný,zábavný
30. Čo je est. Semiotika?
Veda o znakoch a znakových systémoch. Skúma vlasntosti znakov, znak. Systémov, znak.procesov, výmenú informácií. Má 3 zložky: sémantika, syntaktika, pragmatika
Zakladateľ
estetiky - Estetiku ako označenie pre samostatnú disciplínu
zaviedol vo svojom diele Aesthetica (1750-1758) Alexander
Gottlieb Baumgarten.
Ikon
– zakladá sa na vonkajšej podobnosti medzi znakom a označovanou
realitou, napríklad piktogramy
Index
- vychádza z príčinnej súvislosti medzi znakom a
onzačovanou realitou , napríklad, že dym znamená oheň
symbol
- kultúrna súvislosť znaku
token
- uskutočnená vec, udalosť, napr. v umení realizovaná hudobná
partitúra opery
typ
– predstavuje všeobecnu podobu veci
semiotika
- skúma znaky, znakové systémy; dva modely semiotiky: 1.
znak ako binárny vzťah tvaru a významu - signifikát=označované
- realita, signifikant=označujúce - znak; 2. triadický model
vzťahu tvaru, subjektu a významu
estetický
znak - predmet alebo jav v estetike, ktorý odkazuje na niečo iné
mimo seba samého; kompletný znak utvárajú vzťahy 3 fenoménov:
hmatateľného predmetu, javu, ľudskej mysle
estetické
vnímanie - je cieľom v umení, je to reakcia na tvar a
vlastnosti predmetu, musí byť predlžované
konotácia
– je založená na nepriamom označovaní, na druhom a dalšom
poukazovaní unaku na objekt, ku ktorému sa viaže. Je to nepriame
označovanie, ťapákovci s malým ť , lebo tým označujeme
neschopných lenivých ľudí, napríklad KOMU, Bc1. 2013/2014
denotacia
– predstavujú prvý významový poukaz znaku na objekt, ku ktorému
sa viaže. V umení sa používa pri označovaní umeleckých diel
názvami, napr. Tapákovci ako Timravina novela.
mýtický
znak – predstavuje súbor denotatívnych a konotatívnych znakov s
hodnotiacimi významami, predstavujú ustálené konvencie a kódy
kultúry
zakladatelia
semantickeho trojuholníka - C. K. Ogden, I. A. Richards
sémantika
– vyjadruje vzťahy medzi znakmi a objektmi, skúma významy znakov
Aspekty ľudkého vzťahu ku svetu:
- praktický, teoretický, etický, estetický
Estetická situácia:
- estetická produkcia ➙ estetický objekt ➙ estetický zážitok
Metódy estetiky:
- komparácia
- dedukcia, indukcia
- analýza, syntéza
- modelovanie
Základné estetické kategórie:
- krása, škaredosť, komickosť, tragickosť, vznešenosť
Estetické kategórie sú podmienené:
- sociálne, historicky
Antická estetika:
- počiatky estetiky
- krása ako dokonalosť v bytí samom (ontologická paradigma)
- fixné zákony krásy ako kánon pre umenie
- mimézis – umenie napodobňuje skutočnosť; všeobecné v jedinečnom, podstatné v zmyslovom
- filozofovia:
• pytagorejci – číselná harmónia
• herakleitos – druhová harmónia
• demokritos – symetria, súlad častí
• sokrates – krása vo vzťahu na určitú funkciu
• platón – podstatou krásy je idea krásy
• aristoteles – umenie má dokončiť to čo príroda nechala nedokončené; kalokagatia – jednota krásy dobra a pravdy
Stredoveká estetika:
- podstata krásy – božská dokonalosť
- raný stredovek – krása ako vyjadrenie božskej dokonalosti v geometrii, číselných vzťahoch
- gotika – uznáva aj prírodnú krásu (ako prejav božskej dokonalosti, samozrejme)
Renesancia:
- samotná prirodzenosť nie je krása ako taká, ale spôsoby jej reprodukovania sú umenie
- krása je výsledok činnosti, talentu umelca – umeleckosť
- presun pozornosti na vnímateľa umeleckého diela
Anglická vkusová škola 18. storočia:
- estetika sa stáva súčasťou gnozeológie – náuky o poznaní
Baumgarten:
- vytvoril estetiku ako samostatnú filozofickú disciplínu
Moderná estetika:
- Kant a Hegel
Kant:
- estetika nie je veda o kráse, ale o estetične
- súd vkusu je vždy subjektívny
- estetické vychádza z formy
- estetické súdy podľa – kvality, kvantity, relácie, modality
Hegel:
- umenie je prejavom historického vedomia na najnižšom stupni
- estetické vychádza z obsahu
- symbolické umenie, klasické umenie, romantické umenie
Postmoderná estetika:
- 80 roky
- metóda dekonštrukcie (Derrida)
- termín simulakrum (Baudrillard)
- plochy sú nositeľmi posolstiev, kódovanie a dekódovanie (Flusser) Pojmy:
- artefakt – umelý, človekom vytvorený produkt
- estetický predmet – artefakt v estetickej situácii
- estetický objekt – percepčný ekvivalent umeleckého diela
- estetický postoj – príjmame ho k predmetu, keď ho vnímame esteticky
- estetická dištancia – je súčasťou estetického postoja, nepozeráme sa na predmet prakticky
- estetický subjekt – vnímateľ umeleckého diela
- estetická funkcia – protiklad ostatných funkcií, popretie praktických účelov, má subjektívny charakter
- estetická norma – nepísaná, všeobecne prijatá predstava o estetickej kvalite
- estetická hodnota – priraďujeme ju estetickému predmetu na základe estetických noriem
Semiotika:
- Ogden-Richardsov trojuholník
• znak ⬌ interpretant / význam ⬌ objekt
- Saussure – binárny vzťah tvaru a významu; signifikát a signifikant
- Peirce – tradičný model
Vrstvy umeleckého diela:
- predmetná vrstva
- významová vrstva
- vrstva zmyslu
K umeleckému dielu možno pristupovať aj:
- prakticky
- teoreticky
- morálne
- nábožensky
Aspekty ľudkého vzťahu ku svetu:
- praktický, teoretický, etický, estetický
Estetická situácia:
- estetická produkcia ➙ estetický objekt ➙ estetický zážitok
Metódy estetiky:
- komparácia
- dedukcia, indukcia
- analýza, syntéza
- modelovanie
Základné estetické kategórie:
- krása, škaredosť, komickosť, tragickosť, vznešenosť
Estetické kategórie sú podmienené:
- sociálne, historicky
Antická estetika:
- počiatky estetiky
- krása ako dokonalosť v bytí samom (ontologická paradigma)
- fixné zákony krásy ako kánon pre umenie
- mimézis – umenie napodobňuje skutočnosť; všeobecné v jedinečnom, podstatné v zmyslovom
- filozofovia:
• pytagorejci – číselná harmónia
• herakleitos – druhová harmónia
• demokritos – symetria, súlad častí
• sokrates – krása vo vzťahu na určitú funkciu
• platón – podstatou krásy je idea krásy
• aristoteles – umenie má dokončiť to čo príroda nechala nedokončené; kalokagatia – jednota krásy dobra a pravdy
Stredoveká estetika:
- podstata krásy – božská dokonalosť
- raný stredovek – krása ako vyjadrenie božskej dokonalosti v geometrii, číselných vzťahoch
- gotika – uznáva aj prírodnú krásu (ako prejav božskej dokonalosti, samozrejme)
Renesancia:
- samotná prirodzenosť nie je krása ako taká, ale spôsoby jej reprodukovania sú umenie
- krása je výsledok činnosti, talentu umelca – umeleckosť
- presun pozornosti na vnímateľa umeleckého diela
Anglická vkusová škola 18. storočia:
- estetika sa stáva súčasťou gnozeológie – náuky o poznaní
Baumgarten:
- vytvoril estetiku ako samostatnú filozofickú disciplínu
Moderná estetika:
- Kant a Hegel
Kant:
- estetika nie je veda o kráse, ale o estetične
- súd vkusu je vždy subjektívny
- estetické vychádza z formy
- estetické súdy podľa – kvality, kvantity, relácie, modality
Hegel:
- umenie je prejavom historického vedomia na najnižšom stupni
- estetické vychádza z obsahu
- symbolické umenie, klasické umenie, romantické umenie
Postmoderná estetika:
- 80 roky
- metóda dekonštrukcie (Derrida)
- termín simulakrum (Baudrillard)
- plochy sú nositeľmi posolstiev, kódovanie a dekódovanie (Flusser) Pojmy:
- artefakt – umelý, človekom vytvorený produkt
- estetický predmet – artefakt v estetickej situácii
- estetický objekt – percepčný ekvivalent umeleckého diela
- estetický postoj – príjmame ho k predmetu, keď ho vnímame esteticky
- estetická dištancia – je súčasťou estetického postoja, nepozeráme sa na predmet prakticky
- estetický subjekt – vnímateľ umeleckého diela
- estetická funkcia – protiklad ostatných funkcií, popretie praktických účelov, má subjektívny charakter
- estetická norma – nepísaná, všeobecne prijatá predstava o estetickej kvalite
- estetická hodnota – priraďujeme ju estetickému predmetu na základe estetických noriem
Semiotika:
- Ogden-Richardsov trojuholník
• znak ⬌ interpretant / význam ⬌ objekt
- Saussure – binárny vzťah tvaru a významu; signifikát a signifikant
- Peirce – tradičný model
Vrstvy umeleckého diela:
- predmetná vrstva
- významová vrstva
- vrstva zmyslu
K umeleckému dielu možno pristupovať aj:
- prakticky
- teoreticky
- morálne
- nábožensky
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára