streda 22. januára 2014

DF1

Filmy

Francúzsko 1895-1919
Bratia Auguste Lumiere a Louis Lumiere
Výjavy všedného dňa“:
  • bábätko na kolenách matky, ktorá ho napcháva raňajkami („Rodinné raňajky“ – „Le Dejeuner de bebe“); robotnikov, ktori vychadzaju
  • odchod robotníkov z továrne Lumierovcov („Odchod z tovarne“ – „La Sortie des usines“);
  • príchod účastníkov kongresu o fotografii v Lyone („Prichod učastnikov sjazdu“ – „Le Debarquement du congres de photographiea Lyon“);
  • Postriekaneho striekača“ („L`Arroseur arrose“) – praformu filmovej burlesky: chlapecstupi na hadicu zahradnika; ten si prezera striekačku a prud vody mu vstrekne do tvare;
  • Príchod vlaku“ („L`Arrivee d`un train en gare de La Ciotat“), ktorého lokomotíva,
ako sa traduje, vyvolala medzi obecenstvom paniku. Lokomotíva sa vynorí z úzadia obrazu, je
čoraz väčšia a prehrmí tesne pri kamere.

V „Ceste na mesiac“(„Le Voyage dans la lune“, 1902), prvom filme, ktorý Melies stvárnil celkom podľa svojich sklonov a ktorý dosiahol vtedy neobvyklú dĺžku šestnásť minút, nechal sa unášať fantáziou, inšpirovanou Julesom Vernom a technickými výdobytkami doby, ku ktorým, pravda, pristupoval aj trocha ironicky: bradatí a gestikulujúci vedci sa nechajú vystreliť neforemnou raketou na mesiac; projektilsa zapichne do jedného oka hviezdy. Keď cestujúci prekonali nebezpečne boje s obyvateľmi mesiaca, „selenitmi“ podobnými hmyzu, padne ich raketa spať na zem a pristane v mori; napokon zachránených kozmonautov groteskne uvítajú uniformované dievčatá

Film d`Art“(umelecký film). Pariž, rok 1898 film „Zavraždenie
vojvodu de Guise“ („L`Assassinat du Duc de Guise“) v režii Le Bargyho a Calmetta. Film, ktorý nadchol súvekú kritiku, pôsobí dnes muzeálne, štylizované gestá predstaviteľov (prominentní herci z Comedie Francaise: Le Bargy a Lavedan) sú smiešne.


Anglicko- Brightonská škola
G.A.Smith
Vo filme „Babičkina lupa“ („Grandma`s Reading Glass“) roku 1900 po prvý raz nasledoval po celkovom zábere detail. Ešte sa pokúsil motivovať túto zmenu tématicky: najprv bolo vidieť babku s vnukom, ktorý jej vzal lupu a díval sa cez ňu; až cez lupu sa zjavili detaily rozličných predmetov, ktoré chlapec mohol vidieť.


Zrodenie Amerického Filmu
Edwin S. Porter
Prvé pokusy o dej a montáž v americkom filme nájdeme v Porterovách snímkach z rokov
1902 a 1903. „Život amerického hasiča“ („The Life of an American Fireman“, 1902) a „Veľká železničná lúpež“ („The Great Train Robbery“, 1903) obsahujú už v zárodku špecifické črty, ktoré sa v neskorších rokoch stali určujúcimi pre americky film. Vo filme „Život amerického hasiča“ sa prvý raz kombinovali dokumentárne zábery s dodatočne nakrútenými hranými výjavmi. Porter našiel v archíve viacero snímok hasičov (s konským záprahom). K nim priradil rozlične výjavy: spiacemu hasičovi sa vo sne zjaví dieťa v horiacej izbe; ruka bije na poplašný zvon; hasiči si obliekajú uniformy; v izbe plnej dymu dvíha hasič dieťa na ruky; zlieza s nim po rebríku. Prvý raz sa tu v americkom filme vytvoril zásadný predpoklad montáže, možnosť pripísať záberu v spojení s ďalšími nový zmysel. Záber s rukou, ktorá uvádza do pohybu poplašné zariadenie, je príkladom umeleckej úspornosti a dramatického zhustenia: tento detailný záber zahrňuje v sebe cely výjav.
Vo filme „Veľka železnična lúpež“, ktorý sa už celý režíroval, Porter pridal ešte mnoho výjavov, spracoval ich čo najkratšie, usilujúc sa tak o častú zmenu dejiska. Dej sa pritom odohráva súčasne na niekoľkých miestach a jednotlivé situácie ostávajú nezodpovedané.
Porter už narábal s výjavom ako so záberom; strih pre neho neznamená iba oddeľovanie dvoch dejov, ale aj ich spojenie.

David Wark Grittith
Týmito filmami dosiahol svoj vrchol „Zrodenie naroda“(„Birth of a Nation“, 1915) a „Intolerancia“ („Intolerance“, 1916). – Neviem či sme ich pozerali.

Zvuk bol po objave filmu – oživenej fotografie, druhým najdôležitejíim technickým objavom
v kinematografii. Keď Al Johnson v snímke Jazzovy spevák po prvýkrát spieval, šokujúce pre vtedajších divákov bolo, že ho mohli po prvýkrát aj skutočne počuť, nevideli iba nemy obraz speváka. Za dátum zrodu zvukového filmu sa preto považuje 6. október 1927, kedy mal tento film premiéru. Pravdaže, aj predtým sa robili pokusy ozvučenia filmu. Predstavenia
sprevádzal pianista alebo orchester.

(1940) Ch. CHAPLIN - Vo filme „Diktátor“ je nemeckým vojakom.




SURREALIZMUS
Luis Bunuel a Salvador Dali „Andalúzsky pes“(„Un Chien andalou“, 1928).
Vo filme „Andalúzsky pes“ vládne snovo asociatívna fantázia, systematické uvoľnenie všetkých zmyslov. Film nám predstavuje skutočnosť v úplnom zmätku; Bunuel a Dali ho zaťažili hrôzostrašným inventárom svojej osobnej mytológie, zrkadlením svojej posadlosti, metaforami, ktoré mali sčasti iba šokovať, sčasti však nevylučovali symbolickú interpretáciu. Tak napríklad sa na plátne zjavuje odrezaná ruka; z inej ruky vyliezajú mravce; učebnice sa menia na pištole; na dvoch klavíroch ležia mŕtvoly oslov a na povrazoch sa vznášajú tekvice a seminaristi. „Andalúzsky pes“ dodnes nestratil svoje provokujúce pôsobenie.
Platí to hlavne o šokujúcich obrazoch vstupnej sekvencie, ktorá vyzerá v scenári takto:
Balkón v noci. Akýsi muž si brúsi britvu v blízkosti balkóna. Muž sa díva na nebo cez sklo
a vidí... úzky mrak, ktorý sa ženie k mesiacu v splne. Potom: hlava dievčaťa so široko
roztvorenými očami. K jednému oku sa blíži ostrie britvy. Teraz prejde úzky mrak pred mesiacom. Ostrie britvy rozreže oko mladého dievčaťa.“


Expresionizmus - „Klasicke obdobie“ nemeckeho filmu
1919 Kabinet doktora Caligariho (Das Kabinett des Doktor Caligari) Robert Wiene.
Scenár filmu „Kabinet doktora Caligariho“ sa začína na jarmoku; hypnotizér tu ukazuje svoje
médium Cesareho. Nasledujúcu noc zavraždia študenta, ktorému Cesare predpovedal skorú smrť; ktosi sa pokúsi zavraždiť aj mladé dievča. Priateľ oboch ide za prípadom a konštatuje, že hypnotizér je totožný s riaditeľom blázinca. Obvinia ho, že pomocou hypnózy naviedol svojich pacientov, medzi nimi Cesareho, na sériu vrážd. Odhalený a svojej moci zbavený riaditeľ sa sám zblázni.


1922 Upír Nosferatu (Nosferatu, eine Symphonie des Grauens) Friedrich W. Murnau
Murnauov talent prvý raz očividný pri každom zábere. Nevyvoláva tu iba šoky a hrôzu, ale sublimovaný des, ktorý
asto vyplýva z pohľadu na veci dôverne známe. Nenavodzuje ho predovšetkým námet, ale spôsob jeho spracovania. Krajina, budova, ľudia – všetko nadobúda príšernú podobu. Chvejúce sa svetelné reflexy sprevádzajú príchod upíra Nosferatua. Pohybuje sa v spomalenom zábere a
narastá do obrovitých rozmerov, keď sa približuje k divákovi. Zjavuje sa zo žabej perspektívy, snímanej z podpalubia plachetnice; sieť vykresľuje za nim príšerné vzorce.


1931 M – Vrah medzi nami (M - Eine Stadt sucht einen Mörder) Fritz Lang



Karol Plicka – Zem spieva 1933

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára