pondelok 27. januára 2014

Vypracované otázky na etiku


  1. Svedomie- latin. slovo- conscientia= byť si vedomý
    -človek si uvedomuje morálny dopad svojej činnosti, úsudok rozumu, ktorým človek poznáva morálnu hodnotu činu, ktorý sa hodlá vykonať, vykonal ho, alebo už vykonal.
  2. Postoj Demokritos a eudaimonizmus- dobré je to čo spôsobuje pocit upokojenia a aj všetká činnosť, kt. odstraňuje dôvody nespokojnosti
    -najvyšším dobrom a zmyslom života je blaženosť=eudaimónia
    -blaženosť= vnútorná spokojnosť, tá sa dosahuje striedmosťou, pokojom a vyrovnanosťou so sebou samým
  3. Priming- vypichnutie, Framing- rámcovanie (je jemný, neviditeľný a mimoriadne účinný prostriedok mediálneho presvedčovania, propagandy) Obidve zdôrazňujú alebo potláčajú niektoré vlastnosti témy, pri čom majú veľký vplyv na konečné vyznenie správy
  4. Etika diskurzu- formálno-logické postupy v diskusii. V tejto diskusii sa všetky zúčastnené strany snažia nájsť konsenzus/kompromis, zhoda/ ktorý je nekonfliktný, racionálny, všeobecne aplikovateľný na rôzne druhy problémov
  5. Kant- predstaviteľ nemeckej filozofie, zakladateľ kriticizmu
    Kantov kategorický imperatív- mravný zákon, ktorého dodržiavanie považoval za základ mravnosti človeka. Základ morálky videl vo vnútri každého človeka. Výchovou je potrebné tento mravný ideál dosiahnúť alebo sa k nemu aspoň priblížiť.
  6. Utilitarizmus- osobné šťastie, pôžitok. Nepozerá na konanie, ale na cieľ konania. „Ísť cez mŕtvoly“ za dosiahnutím osobného šťastia, alebo šťastia spoločnosti
  7. Ako sa zmenil pohľad na človeka, náboženstvo, cnosti v stredovekej kresťanskej literatúre??????Moja odpoveď je veľmi nepresná, nezaručujem správnosť.
    -upevnené kresťanské náboženstvo, malo vplyv na etiku
    -Boh= súhrn všetkých ideí
    -cieľom literatúry bolo zdôrazniť kresťanské cnosti. Hrdina stredovekej literatúry a ústredná postava legiend, vzor pre ľudí= svätec obdarený najvyššími cnosťami
    hlavnou cnosťou je pokora
  8. Stakeholder- interné prostredie: zamestnanci, manažment, vlastníci, zástupcovia zamestnancov
-externé prostredie: publikum, verejnosť, vláda, politické strany a hnutia, konkurencia, mimovládne organizácie, profesionálne organizácie, zdroje informácii, jurisdikcia, inzerenti, obchodní partneri
-teória podnikateľskej etiky, ktorá sa zaoberá morálkou a hodnotami v riadení organizácie
9. Nedostatky Marxizmu- nepochybne, nemožno považovať individuálne svedomie za marginálne(hraničné???)
-veľmi prístupný korupcii???
10. Panteizmus- nábožensko-filozofické učenie, stotožňujúce Boha s prírodou, prírodu pokladá za stelesnenie božstva
-Boh je vo svojom diele všadeprítomný( v kvietkoch, stromčekoch, motýlikoch,,,,,   )
11. Stoici a náboženstvo- má veľmi veľa spoločného s kresťanstvom a v mnohých smeroch ho aj na prvý pohľad pripomína. Ich etika ma skutočne mnoho spoločného s kresťanskou etikou, no východiská stále zostávajú pohanské.
-učenie o blaženosti človeka sa môže stať šťastným iba tak, že bude žiť v súlade s prírodou alebo rozumom a cnostne ovládne svoje vášne, túžby, afkety= dosiahnutie stavu apatie, ataraxie
12. Tomáš Akvinský spojenie viery s Aristotelovým učením- snažil sa vo svojej dobe sprístupniť a „pokresťančiť“ Aristotelove myšlienky. Tomáš Akvinský sa snaží o interpretáciu kresťanského učenia a vybudovať ho na racionálnom podloží nového fenoménu.
13. Gatekeeping- prechod od nápadov až k vysielaniu
Editor- schváli návrh redaktora na tému
Redaktor- tému na prácu skúma do hĺbky, tak ju aj prehodnocuje
Editor- schvaľuje konečný mediálny výstup
14. Rozdiel antickej etiky a etiky helenistického obdobia-
Antická etika- zánik mýtu a začiatok loga/ Helenistické obdobie- mystifikácia
otrokárska polis/zánik otrokárskej polis
zameranie na spoločnosť/ sústreďuje sa na vnútro jedinca
15. Mediálna etika
MEDIÁLNA ETIKA
-oblasti mediálnej etiky z hľadiska obsahu morálneho problému:
1. ŽURNALISTICKÁ / NOVINÁRSKA ETIKA
- manipulácia s informáciami (transparentnosť, stret záujmov, objektivita, vyváženosť, skrytá reklama)
Pravda vs. Verejný záujem
vs. Súkromie osôb
vs. Fikcia
vs. Vkus
konflikt so zákonom
2. ETIKA ENTERTAINMENTU zábava vs. Kultúrna funkcia médii
násilie a sex, hrubý jazyk
- produckt placement
-stereotypy
-provokatívne umenie vs. Tabu
3. MÉDIÁ A SPOLOČNOSŤ: spoločenská zodpovednosť.
Watch dogs

Mediálna etika-

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára