Najdlhší
papyrus:
40,5 m.... písalo sa trstinovým perom Kaligrafy-ozdobné
knihy, nebeské
listy= ,,hlas Boží“
Inkunábuly:
tlačoviny, kt. sa u nás zachovali vďaka Bratislavským
tlačiarňam Druhy
a žánre novinárskej fotografie: Spravodajská,
Reportážna
Spravodajská
fotografia:Fotografická
správa, Agentúrna fotospráva, Fotoreferát- rozšírená obrazová
správa, Ilustrovaná správa, Vecná ilustrácia
Reportážna
fotografia:Reportážny
portrét, Titulná fotografia, Fotoglosa, Fotoreportáž, Fotofejtón
Edison:
1891
vynález filmovej kamery;Bratia
Lumierovci:;George
Melies: francúzsky
kreslič a majiteľ divadla;Oskar
Messter - vynašiel
maltézsky
kríž,
kt. zabezpečoval rovnomernosť posunu filmu v kamere
1.rozhl.stanica:
1920 KDKA,
vysielanie u nás: 19.máj
1923,letisko
Gbely
stredomorský
model:
FR,GR,
TAL,PORT, ŠPAN.-
nízke
náklady tlače,
polit.systémy
,
médiá
sú ovládané parlamentom.
úloha
štátu je veľmi silná
severo,stredoeurópsky
model: RAK,
Dánsko, Fínsko, Belg. Nem., Nízozemsko, Nórsko, Švédsko,
Švajčiarsko
- vysoko vyspelý, rozvoj mas. Komunikácie, autonómnosť, vysoko
prof. novinárske výkony, nezasahuje do slobody slova, stredné
náklady tlače, severoatlantický,
liberálny model:
VB, USA, Kanada, Írsko - prevláda dominancia trhu , profesionálny
model riadenia vysielania, stredné náklady tlače, profesionálny
model riadenia vysielan, prevláda dominancia trhu
Význam
masových médií - šírenie
propagandy, prostredím kde sa odohráva polit.život, cesta k slave,
sociálnej reality, určuje normatívne hodnoty
Prístup
mediokulturálny-
Obsah a posolstvo je ovplyvniteľné osobným prostredím
Mediomaterialistický-
technolog.aspektom
politicko-
ekon. aspektom, Sociokulturálny
úlohu
médií a ich postavenie v spoločnosti Sociomaterialistický:
materiálnych podmienok spoločnosti a ich dôsledok
Sociálno-vedecká
teória:
skúma povahu médi Normatívna:
ako sa majú media správať Prevádzkové
teórie:
ide o praktické predstavy Každodenná
Rozdielne
tradície analýzy:
Štrukturálne:
sociológia je základ, sociocentrický prístup, mediálne inšt.
Behaviorálne:
korene v psychológií, objekt záujmov: ľudské správanie
Kultúrne:
vychádza z humanitných významov a štúdií jazyka, LASSWELLOV
MODEL:
Kto hovorí? Čo hovorí? Komu hovorí? Akým kanálom? S akým
účinkom?= lineárny vzorec, Zameraný na prenos informácii
RITUÁLOVÝ MODEL:výrazový Nesústreďuje
sa na prenos inf, zdieľanie, účasť a disponovanie spoločnou
vierou, Omša: ide o spojenie ľudí v case
PROPAGAČNÝ MODEL: úlohu
zjednotiť verejnosť a sústrediť ju na komunikačný akt, žije
len v prítomnosti, Model s nulovou výhrou, zisk jedného je
stratou druhého, Neutrálna komunikácia PRÍJMOVÝ
MODEL:
kodóvania
a nekódovania mediálneho diskurzu, analýzu
príjmu
Špirála
mlčania
- som
nositeľom aj keď pravdivého ale menšinového názoru, tak sa
prispôsobím väčšine
Špirála
mlčania -
hovorí, že médiá odrážajú verejnú mienku, ľudia ktorý sa
nechcú dostať do izolácie skúmajú okolie a ktoré názory sú
akceptovateľné a ktoré nie sú, ak človek nemá dostatok síl aby
presadil svoj názor, tak mlčí.
Základné
rysy mas.kom:
odovzdávatelia
informácií sú profesionálni komunikátori, komunikáty
sú pripravované štandardizovanou metódou, obsah má byť
jedinečný, kreatívny, je produktom pracovnej činnosti, vzťah
medzi org. a publikom je nezáväzný a dobrovoľný, väčšina
masových obsahov nie je určená konkrétnemu prijímateľovi, medzi
odovzdávateľom a prijímateľom existuje veľká fyz. vzdialenosť
PROCES
MAS.KOMUNIKÁCIE: má
veľký rozsah, tok informácií je jednosmerný, asymetria -
množstvo inf. odovzdávame veľkému publiku, neosobnosť
a anonymita, existuje tu prepočítaný vzťah, obsah musí byť
spracovaný do štandardizovaného obsahu
SPRAVODAJSKÉ
HODNOTY Frekvencia
-
ako
sa udalosť vyvíja, ako spadá jej vývoj do technologických
uzávierok jednotlivých médií, Prah
pozornosti
- aby sa správa stala správou, musí prekročiť prah pozornosti,
Jednoznačnosť
udalosti -
čím je udalosť jasnejšia a jednoznačnejšia,
Význam
udalosti
- čím
je udalosť pre publikum pochopiteľnejšia, tým skôr sa stane
správou,
Súzvuk
- ak
udalosť napĺňa moje očakávania, o to skôr budem sa o ňu
zaujímať, Prekvapenie
-
čím
neočakávanejšia je udalosť, tým je zaujímavejšia,
Kontinuita
-
ak raz niečo prelezie prah pozornosti, potom tomu venujeme
pozornosť, Variácia, Vzťah k elitným národom, Personalizácia
-
ak viem nejaký jak stotožniť s niekým, potom má väčšiu
spravodajskú hodnotu ako daný jav,
Negativita
-
čím je udalosť čiemejšia, o to skôr vyvolá pozornosť,
Habiteizácia
(umrtvovanie)
- čím
viac nám médiá dodávajú toho obsahu, tým sme voči tomu
pasívnejší Teória
zázračnej strely - Média
majú silný vplyv, naraz sa prešlo do opačného názoru, že médiá
majú slabý vplyv od 40-tych rokov do 60-tych rokov, silné médiá
ale s obmedzenými účinkami
LINEÁRNY
AKT: cesta
od hovoriaceho k poslucháčovi
INTERAKČNÝ
MODEL:hovoriaci
a poslucháč sa striedajú
TRANSAKČNÝ
MODEL:
každý
komunikujúci je súčasne aj počúvajúci a naopak
Model
ABX od Newcomba:AB
- účastníci kom. aktu, X -
predmet
komunikácie, tento model vychádza z primárnej psychológie
komunikácie, zrovnoprávňuje podávateľa aj prijímateľa
informácie
Komunikáciu
delíme na 3 typy: Interakcia
tvárou v tvár:
jednota času a priestoru, rozhovor, Mediovaná
interakcia(telefón,list):
jednota v čase, nie však v priestore, Mediovaná
kvázi interakcia(mediálna kom.):proces
kódovania a nekódovania nie je zhodný ani v čase, ani v priestore
Každý
komunikačný akt pozostáva z 5 prvkov: komunikátor
– tvorca,
komunikát
– informácia kódovaná v nejakej podobe,
komunikačný
kanál- prost., kt.sprostredkúva informácie,
adresát
– príjemca,
účinok
- skúma efekt komunikácie – reakciu
Daniel
Chandler -
rozoznáva
3 druhy kódov: sociálne:
verbálny a neverbálny prejav, spôsob obliekania, značka auta
textové
kódy (reprezentačné)
- kód vedy, estetiky, žánrový kód, rétorický, štylistický
interpretatívne
kódy
- z oblasti psychológie, percepcie a ideológie
TEÓRIA
DVOJSTUPŇOVEJ KOMUNIKÁCIE: vyvrátilo
tvrdenie
zázračnej strely,
že media, zasahujú ľudí hneď a priamo,médiá majú vplyv na
prublikum,
dlhodobom
a nepriamom vplyve,
kolektívne
fenomény ,sociálnych
procesov,
médiá
sa zapájajú,
Jednotlivci
vytvárajú vlastný pohľad na realitu=dohodnutá
teória vplyvu médií TEÓRIA
DISKURZU:
Diskurz
-
v užšom
ponímaní
- skupina výrobkov, výpovedí a informácií poskytovaná jazykom
na rozpravu o určitej téme v širšom
ponímaní-
ide o množstvo kódov a ich pravidiel používaných pri produkovaní
a používaní významov vzťahujúcich sa na nejaký námet Diskurz:
je súbor výpovedí v mediálnych teóriách MEDIÁLNY
DISKURZ:je
napätie medzi verejnou a súkromnou sférou personalizácia tém a
vnímanie adresátov, používanie jazykových vzorcov, dialóg je
súčasťou diskurzu
MASOVÁ
KULTÚRA:
druhotný
produkt mas. kom., má nízke kult. obsahy (maskult), vysoká
(mitkult), patrili predstavitelia Francúzskej školy, masovú
kultúru spájajú s fenoménom kultúrneho priemyslu, populárna
kultúraje zameraná na nižšiu a strednú triedu Neil
Postman
-
išiel tak ďaleko že hovorí:“ americká kultúra sa redukuje na
TV“ -produkty majú americký národný charakter
Johann
Haucing
- pokladá
za kľúčový element ľudskej kultúry - prvok hravosti prejavuje
sa tu vitalita a spontánnosť Žigmund
Baunaud-
obohatil ponuky, pôvodcom masovej kultúry sú masové médiá,
masová kultúra je väčšia ako štandardizovaná Berger
- 4 TVÁRE GLOBÁLNEJ KULTÚRY Kultúra
Davos
-
tvorí elita biznismenov, opiera sa o svet biznisu, zdieľajú
rovnaké hodnoty
Univerzálna
klubová kultúra
-
pochádza z amer. elitných škôl, predstavuje hodnoty vyznávané
západnou inteligenciou, vytváranie elitných spolkov Kultúra
McWalt
- populárna kultúra, americká kultúra, má obľúbené formy
stravovanie, hudba a móda, prejavuje sa iba vonkajším správaním,
Evanjelický
protestantizmus
- vytvára novú kultúru s výrazným vlastným sebauvedomením,
upravuje vzťahy medzi mužmi a ženami INFOTEIMMENT:
dôsledok vstupu zábavy do komunikačnéého reťazca
-koncept
masového človeka: boli 4 teoretici 1.Orteg
a Gazet
- hovoríme o davovom človeku 2.Marshall
Mc Glum
-
hovoríme
o masovom človeku 3.H.
Marcus
-jednorozmerný
človek 4.Hannah
Arentová -
hovorí
o atomizovanom človeku 1.pre davového
človeka je
char: impulzívne správanie, inštinkty vytvárajú z ľudí
barbarov, najväčšie nebezpečenstvo - mas. Média,.nastavujú
diktát nekultúrnosti, elita je potláčaná, svoje záujmy
uprednostňuje masa, -masová spoločnosť oslobodzuje človeka, v
dave ma nič neohrozuje, dav ma zbavuje identity 2.masový
človek -
podstatnou
vlastnosťou médií je schopnosť meniť človek médiá sú
existenciou človeka, umožňujú mu chodiť, myslieť
3.jednorozmerný
človek-je
dôsledkom industrializovanej spoločnosti,technika umožňuje
človeku zhmotňovať materiál, za cenu znehodnocovania vyššej
kultúry človek prestáva vyznávať vyššiu kultúru hovorí, že
jednotlivec je obeťou spoločenského systému 4.atomizácia
jedinca:
daná rozpadom tradičnej rodiny, z hľadiska psychického je
osamotený, je v spoločnosti dezorientovaný, jedinec nemá
ašpirácie, aby sa presadzoval ako osobnosť FUNKCIE
MÉDIÍ:
pozorovanie spoloč.diania, poskytovanie informácií, vysvetľovanie
vzáj.vzťahov medzi jednotl.časťami spoločnosti, odovzdávanie
kult.dedičstva, zábavná funkcia, mobilizácia5 zákl.typov
funkcií: 1.
Informačná:
hovorí o udalostiach v spoločnosti, naznačovanie
spoloč.vzťahov, podpora inovácií a odovzdávanie pokroku ďalším
generáciám 2.Kultúrna:media
ponúkajú materiály, kt.odrážajú kultúru spoločnosti, my sme
súčasť kontroly, materiály sa odovzdávajú ďalej,zabezpečujú
kultúrnu kontinuitu, média určujú súčasný stav,určujú vôľu
po zmene 3.Zábavná:poskytujú
publiku zábavu a rozptýleniE, odvádza pozornosť publika od
závažných soc.problémov 4.Sociálna:
média poskytuj príklady zo života, vzorce správania sa, tieto
príklady prispievajú k socializácií, slúžia na koreláciu- chcú
poukázať na to, ako vnímať vzťahy v spoločnosti, ako ich čítať
5.Politická:
média poskytujú predstavu o polit.udalostiach a témach,
schopnosť médií mobilizovať verejnú mienku, dokážu pritiahnuť
pozornosť,majú schopnosť plniť propagandistickú funkciu FENOMÉN
ZÁBAVY V MÉDIACH: FUNKCIONALISTICKÁ
TEÓRIA MÉDIÍ: akú
funkciu médiá plnia,Lasowell
MEDIÁLNA
PRODUKCIA: je
výstupom mediálnej inštitúcie, vysoké náklady na výrob,
neistota, treba ich vyrábať cyklicky, má menšiu mieru adresnosti
a oneskorenú spätnú väzbu, odraz preferencií publika, zdroj
zamýšľaného vplyvu na publikum -McDonald:existuje
kanonické rozlíšenie kultúry do 3 rovín: vyššia-mitkult(
dramt.tvorba v divadle) stredná,nižšia-maskult (komiksy) -Schills:
mas.kultúra ako nástroj na šírenie hodnôt mas.kultúra má
demokr.charakter -Arentová:hovorí:
,,mas.kultúra si začala privlastňovať kultúru a prispôsobuje si
ju.” mas.kultúra získala pragmatický character: účelovosť-vzniká
preto,lebo sa objavuje fenomém času, mas.kultúra neumožňuje
pochopiť elitnú kultúru,preto ju preformátuje do rámcov, kt.sú
prijateľnejšie, ak je pre klasickú kultúru znakom trvalosť a
stalest hodnoty, potom kritéria pre masovú kultúru sú novosť
a modernist TEÓRIA
SPOLOČENSKEJ ZODPOVEDNOSTI MÉDIÍ:
médiá majú spoločenskú zodpovednosť- majú záväzky
k spoločnosti, vlastníctvo médií má byť vecou verejnou,
Novinové správy majú byť pravdivé, presné, slušné, objektívne
a relevantné, Médiá by mali byť fórom na výmenu myšlienok
Médiá by mali byť slobodné, ale samoregulovateľné, Mali by
dodržiavať etické a morálne kódexy Za určitých okolností
spoločnosť môže zasiahnuť voči tlači vo verejnom záujme. 1983
Paríž, Praha – Medzinárodné zásady žurnalistickej etiky-boli
prijaté pod patronátom UNESCA -pravda a presnosť, nestrannosť
a nepredpojatosť, rešpektovanie súkromia jednotlivca,
nezávislosť od parciálnych záujmov, zodpovednosť k spoločnosti
a verejnému blahu, zodpovednosť voči zákonom, slušnosť
a dobrý vkus
Z toho
sa vyformovali 4
teórie tlače:
Teória
o autoritatívnom systéme médií
– predpokladá, že vláda je neomylná
Médiá nesmú spochybniť vládu, Médiá majú byť vždy
podriadené vláde: ekonomicky aj politicky, Médiá by nemali urážať
politické hodnoty, Cenzúra ako nástroj na presadenie Teória
o liberálnom systéme médií – teória slobody tlače (od J.
Miltona)
Aby bol systém médií slobodný, musí existovať sloboda morálky,
náboženská sloboda, intelektuálna (bez cenzúry), politická (bez
tyranov), Slobodný tok informácií a mediálnych tovarov,
slobodná kritika liberálnych teórií Sloboda prejavu ešte
nezaručuje demokraciu v spoločnosti rovnako, ako trh
nezaručuje slobodu komunikácie Teória
o Sovietskom systéme médií (V.I. Lenin)
Existujú
4 funkcie tlače: Agitácia,
propaganda
– vplyv na spoločenské vedomie,
Organizácia
– vplyv na spoločenskú aktivitu
, Spoločné
vlastníctvo médií,
Médiá
majú slúžiť záujmom robotníckej triedy a podliehať jej
kontrole,
Musí
existovať právo uplatňovať cenzúru a iné legálne
prostriedky na zabránenie publikovania spoločensky nevhodných
obsahov + právo trestať vybočenie,
Zabezpečenie
informovania v súlade s Marxistickými princípmi –
ideológiou,
Teória
spoločenskej zodpovednosti,
Prejavila
sa do rozvojovej a spoločensko-participačnej teórie
Vychádza
z kritiky medzinárodného spoločenského poriadku a z analýzy
medzinárodného toku informácií
Typy
predpokladaného vplyvu médií, druhy účinkov a parametre
účinkov 2
základné skupiny teórií:
Kultivačné
– predpokladajú silné účinky médií
Etnografické-
významy, ktoré sprostredkúvajú médiá, si utvára publikum samo
Podľa
účinku: Krátkodobé Overovanie účinkov médií je veľmi ťažké,
veľmi nepresné: 1920 – 1940 – hovorilo sa, že médiá majú
obrovský vplyv ,neskôr sa ukázalo, že nie je možné
zovšeobecňovať, 1940-1960 – hovorilo sa, že médiá majú
minimálne účinky, 1960-1980 – opäť predstava o silných
účinkoch, súčasnosť – obdobie selektívnych účinkov –
účinky sú také, aké pripustí publikum, obsah selektuje,
konzument si vyberá, mediálne účinky sú ovplyvňované
osobnosťou, selektívne dispozície – neselektujeme len obsahy,
ale aj médiá, jednotlivec si nepamätá všetko, pretože jeden
mediálny obsah prekrýva druhý
Druhy
účinkov:
Účinky komunikácie - Účinky informácie – obsah toho, čo
sledujem, má vplyv na formovanie mojich názorov
Kategorizácia
účinkov: Kognitívne (poznávacie)
– človek si zapamätá informáciu, informácia v ňom
zanecháva stopu, vytvára reakciu
Hodnotové
– Účinky na názory a postoje, za možné účinky
považujeme nový postoj, zmena postoja,..Organizačné
akceptácia
návodu na konanie
Tonizujúce
– relaxačné Príjimanie mediálnych obsahov v nás vyvoláva
pocit blaha, pohody, relaxu Komunikačné
Prijímanie mediálneho obsahu Spätná väzba Prejavovanie sa
účinkov Zjavné a Skryté (latentné) – podprahová reklama
Účinky
dlhodobého pôsobenia médií
Kultivačné
účinky
– budovanie vkusu publika Obsah vkusu v médiách: Programy
s nízkym vkusom – mediálne obsahy vyvolávajúce u publika
kritiky, odpor, odmietanie, Nediskutovaný obsah – kritika o nich
ani nekomunikuje (počasie, prírodopisy,...) Obsahy s vysokým
vkusom – napr. vážna hudba, obsahy, ktorých sledovaním sa
zvyšuje
Zosilňujúci
účinok:
ak médiá venujú nejakej téme zvýšenú pozornosť, zvyšujú
v krátkodobom horizonte jej význam Potvrdzujúci
účinok:
ak médiá tvrdia niečo, čo je v súlade s postojmi
a názormi jedinca, potom to dotyčný prijme ako pravdu
Spätný
účinok:
médiá na mieste udalostí môžu udalosť ovplyvniť
Znecitlivenie
(habitualizácia):
ak je niekto dlhodobo vystavený emocionálne vzrušivým podnetom,
môže voči ním zatvrdnúť, zvyknúť si na ne
Trivializácia:
médiá sú obviňované z toho, že spravodajstvom
a publicistikou mnohé témy trivializujú
ROZVOJOVÁ
TEÓRIA: zaoberala
sa kritikou medzinárodného informačného poriadku a analýzou
medzinár. toku inf. Ciele
a zásady tohto poriadku:
sledovať
to ako odstrániť nevyváženosť ,
odstránenie
dôsledkovej koncentrácie médi,
odstránenie
vnútorných a vonkajších tokov prekážok vnútor. toku informácií
=pluralita informačných tokov a kanálov,
sloboda
tlače a informácií,
sloboda
novinárov- táto sloboda je neoddeliteľná od zodpovednosti,
vytvorenie
kapacít pre rozvojové krajiny,
pevná
vôľa vyspelých krajín pomôcť rozvojovým krajinám,
musí
sa rešpektovať kulturálna identita každého štátu, národa,
uznanie
práva národov, národností, etnických a spoločenských skupín
na prístup k informačným zdrojom
DEMOGRAFICKO-
PARTICIPAČNÁ TEÓRIA: kritika
má 2 stránk, prístup k médiám účasť na verejnom živote musí
byť dostupným pre každého,
treba
prihliadať na demokraciu a kultúru, verejnosťou sú občania,
nesmie
byť časovo limitovaná,
je
jednoduchá ale dostatočne komplexná aby zachytila kritiku,
dobrá
teória nesmie ignorovať publikum,
nesmie
informovať komunikačné hľadisko,
dobrá
teória neuprednostňuje jeden špecifický systém, opiera sa o
viaceré veci
PROPAGANDA
AKO KOMUNIKÁCIA:
rozumieme
pod týmto zámernú a systematickú snahu o formovanie predstáv a
ovlyvňovanie citov a účelom dosiahnutia takej reakcie, ktorá
slúži na propaganda
Persoážia:
proces, v ktorom presvedčujeme komunikatna, aby myslel a konal a
cítil tak ako my, opiera sa o psychické využívanie komunikácie
Opak ERISTIKA.
SEMIOTIKA-
teória znakov SYNTAKTICKÁ
ANALÝZA:
vzťahy medzi znakmi SÉMANTIKA:
význam znakov v jazyku PRAGMATIKA:
pragmatický aspekt jazykového znaku TECHNOLOGICKÝ
DETERMINIZMUS-3školy- 1.Frankfurtská škola – zaoberala
sa technologickým determinizmom, predstavitelia: Adorno, Benjamin,
Morcz, Worklan, snaha analyzovať príčiny, prečo sa po
1.svet.vojne zrútila prestava rovnosti,ktorá by priniesla
všeob.blaho; spojená s kritikou kapitalizmu, do komunikácie
vstupovali vládnuce názory, média sú kľúčový prvok rozvoja
spoločnosti, Teória kultúrneho priemyslu-MK pomohla kontrolovať
kapitál, tým sa podieľa na mas.systéme. 2.
Torontská škola – vychádza
z kultúrnej zmeny, predst:Marshall Mc Luhau, teória
kult.zmeny- každá inovácia vstupujúca do MK rozširuje MK.
Mediálna kultúra je prijímateľovi vnucovaná,výsledkom procesu
je masový človek. 3.Birminghamská
škola – zaoberala
sa teóriou populárnej kultúry;vplyv technologie na MK,
antropologiam,semiotika, Preds:Hogard, Hall – vzťah medzi
procesmi; Prijímateľ posolstva je schopný utvárať s i vlastný
názor. Teória
magickej strely – médiá
sú mocné, že nás môžu zasiahnuť kedykoveľvek a kdekoveľvek.
AGENDA
SETTING(nastoľovanie) hovorí
o schopnosti vytvárať tému. DIVADELNÝ
DISKURZ – vysielač
odovzdá inf prijímateľom, tí sa stanú vysielateľom a inf
odovzdajú ďalej. Vysielač má zodpovednosť za odovzdané inf..
PYRAMÍDOVY
– z každého
prijímateľa sa stáva zosilňovať-relé, ktorý info zosilnuje
a posiela dalej. STROMOVÝ-
ak
inf. Dorazí k adresátovi, vzniká dialóg, potom je znova
vysielaná k dalšiemu adresátovi,typický pre médiá
AMFITEáTROVÝ
– pôsobí
v priestore, podobný ako divadelný, ale odstránime stenu
KRUHOVÝ
– inf
prichádza v kruhu, obsah a inf sa vracia-utvrdzujeme sa
v názoroch. SIEŤOVÝ
– neformálny,
inf sú šírené z rôznych smerov-klebety, šepkanie.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára