Čo
Samko,
Ivko
a Bobko
nevedeli
a)
statický záber:
kamera sa nepohybuje;
b)
panoráma:
kamera sa pohybuje v ose statívu doprava alebo doľava. Panoráma má
informatívnu
funkciu;
c)
jazda:
kamera sa pohybuje plynulo dopredu alebo dozadu, sleduje objekt;
d)
nájazd-odjazd:
kamera sa k predmetu blíži alebo sa od neho vzďaľuje (buď ide
mechanický
pohyb, alebo o optický – s použitím transfokátora). Nájazdom
sa podporuje
napätie,
odjazdom pocit opustenosti (keď sa niekto opúšťa)
e)
sklz:
kamera sa sklzom presunie k inému objektu, dej sa dynamizuje;
f)
spolujazda:
kamera sa vezie s pohybujúcim sa predmetom a sleduje ho zboku,
spredu,
zozadu,
zvrchu;
g)
sklon/zdvih kamery:
zdôrazňuje sa význam predmetu.
(ženská
výjde z auta a ide kamera od nôh až po kozy)
Intertextuálne
zábery:
majú univerzálnejší význam, v rôznych filmoch sa menia.
Členenie
• Úvodné
zábery:
využívajú sa na to, aby sa ukázala scéna, kde sa bude film
odohrávať:
budova,
krajina. Často sa v nich nevyskytujú postavy.
• Vložené
zábery:
ukazujú sa nimi dôležité detaily. Napríklad sa zobrazí
prekážka, ktorú
bude
musieť postava prekonať, alebo sa takto označí predmet, ktorý má
kľúčový význam,
vzťah
k určitej udalosti.
• Detaily:
Poukazuje sa nimi na významné podrobnosti, odhaľuje sa dôležitý
psychologický
moment
(výraz tváre).
• Záber
ponad rameno:
demonštruje konverzáciu medzi dvoma postavami. Kamera sníma
scénu
ponad rameno postavy, ktorá je k divákovi obrátená chrbtom. V
prednom pláne
vidíme
rameno, časť jej hlavy a chrbta, v zadnom pláne je čiastočne
prekrytá druhá
postava
obrátená tvárou k partnerovi, s ktorým sa rozpráva.
• Záber
z pohľadu niekoho:
ukazuje osobu alebo nejaký predmet, ktorí vidíme očami
nejakej
(obvykle dôležitej) postavy. Niekedy sa tento záber sníma z
ručnej kamery, aby sa
napodobnil
pohľad kráčajúceho alebo rozrušeného človeka.
• Záber
na reakciu:
nasleduje po významnej akcii alebo rečovom prejave jednej z postáv,
ukazuje
sa ním reakcia druhej postavy.
• Krížové
pohľady:
Ukazuje dve postavy počas konverzácie, striedajú sa zábery ponad
pravé
rameno jednej postavy a cez ľavé rameno druhej postavy.
Spájanie
záberov
a)
ostrým strihom
(zábery sa zlepujú bezprostredne za sebou)
b)
pomocou filmovej interpunkcie
(označuje
sa nimi priestorový, častejšie časový skok,
myšlienková
pauza):
-
filmový
titulok:
najstarší prvok filmovej interpunkcie (titulok „po desiatich
rokoch“)
-
roztmievačka:
zobrazenie sa zjavuje postupne z počiatočnej tmy, roztmievačka je
spravidla
sprevádzaná zosilnením zvuku;
-
zatmievačka:
zobrazenie sa postupne zatemňuje až do úplnej tmy, zatmievačka je
spravidla
sprevádzaná utlmením zvuku;
-
vybielenie:
obraz plynulo prechádza do bielej a späť do normálneho kontrastu;
-
rozostrenie/zaostrenie obrazu; šak
to hádam nemusím písať
-
zvlnenie obrazu:
zobrazuje sa tak sen alebo retrospektívny dej;
Všetkými
týmito prvkami sa označuje priestorový, častejšie však časový
skok,
myšlienková
pauza. Majú zväčša rozdeľujúcu funkciu.
-
prelínačka:
v jednom zábere sa v dvojexpozícii objavuje záber iný, stále
zreteľnejší, až
pôvodný
ustupujúci záber nahradí. Tiež sa ňou naznačuje časový posun
alebo
priestorová
zmena, ale prelínačka má predovšetkým spájajúcu funkciu.
Nedochádza
pri
nej k tak očividnej pauze, sledovaná myšlienka sa odvíja bez
prerušenia, tempo
filmu
sa nemení;
-
stieračka:
jeden obraz je „vytlačený“ druhým podľa určitej línie.
Obrazovým poľom sa
pohybuje
geometrický tvar (horizontálna, diagonálna, vertikálna priamka,
špirála,
kruh),
za ktorej hranicou nastupuje nový obraz. V nemých filmoch sa
vyskytoval
špecifický
variant: za zmenšujúcim kruhom nastala tma, bola to tzv. „kruhová
zatmievačka“
-
obracačka:
obraz sa obráti celou plochou a ukáže rub s ďalším obrazom;
Typy
strihu
a)
Strih v reálnom čase:
Akcia, ktorú zaznamenáva film, trvá rovnako dlho ako
v skutočnosti
(Live vysielanie, napríklad Adela show :D Superstáris)
b)
Montáž:
V prípade strihu označuje technika spojenia jedného záberu s
druhým tak, aby
vznikol
význam. Existuje logický a nelogický strih. V logickom strihu sa
napríklad záber
na
ženu, ktorá pije z pohára, prestrihne na záber detailu pohára.
Nelogický strih (záber
nemá
logickú súvislosť s predchádzajúcim záberom) by publikum
bežného filmu vnímalo
ako
chybu.
c)
Rozoznievanie:
Záber má určitú predohru. Začína, aj keď sa v ňom ešte
neodohráva nijaká
akcia
alebo akcia už prebieha, ale má stupňujúci sa charakter.
Rozoznievanie plní funkciu
prológu,
uvádza do deja, prostredia. Nasledujúce zábery sa strihajú už
bez rozoznievania.
Rozoznievanie
plní funkciu veľkého písmenka na začiatku vety, podporuje
členitosť
filmu.
(?)
d)
Doznievanie:
Záber má aj svoju dohru. Trvá, aj keď sa v ňom určitá akcia
skončila, alebo
ešte
prebieha, ale má klesajúci, doznievajúci charakter. Prípadne sa
toto doznievanie
dosiahne
utlmením zvuku či pomocou filmovej interpunkcie. Doznievanie plní
funkciu
epilógu,
hrdina odíde zo záberu, stratí sa v diaľke, ale záber ešte trvá
a divák sa do neho
„vsakuje“.
Doznievanie väčšinou predlžuje snímku za hranicu konkrétneho
deja.
Doznievanie
plní funkciu bodky alebo pomlčky vo vete, podporuje členitosť
filmu. (auto odíde preč, záber stále trvá, hrá záverečná
hudby filmu napríklad)
e)
Ostrý strih:
Je opakom rozoznievania/doznievania. Jeden záber, ktorým sa končí
relatívne
uzatvorený
úsek deja, sa prudko skončí. Nasleduje ďalší, veľmi rozdielny,
ktorý prudko,
bez
rozoznenia, nastúpi. Ostrým strihom sa nerozpráva dej, ale
zobrazuje sa rázny skok
z
jeden polohy vývoja deja do inej, vyššej. (ostrý skok do deja,
Pulp Fiction napríklad)
f)
Lineárny strih:
Najbežnejší spôsob strihu, prostredníctvom ktorého sa rozpráva
príbeh.
Príbeh
je rozprávaný jednoducho, fakty a udalosti nasledujú
chronologicky, dodržiava sa
jednota
akcie, často aj jednota miesta a času. Kauzalita udalostí je
lineárna, jednotlivé
sekvencie
alebo zábery majú funkciu odpovede na hypotetickú divácku otázku
„čo sa
stalo
potom“.
g)
Krížový strih:
Skladobná forma, pri ktorej sa jeden dejový prúd, ktorý sa
odohráva v tom
istom
čase a priestore, rozdelí na dve zložky, ktoré divák striedavo
sleduje. Jedna dejová
zložka
sa neustále prekladá úsekmi druhej dejovej zložky (napríklad
výjavy
prenasledovania
aut).
h)
Paralelný strih:
Pri krížovom strihu sa rozčlenil alebo rozštiepil jeden dejový
prúd na dve
línie,
paralelná skladba naopak sústavne a postupne zlučuje dva
samostatné dejové prúdy
v
jeden tok. Paralelné deje sa môžu odohrávať v tom istom čase na
rôznych miestach
(vojak
bojuje na fronte a jeho milá mu v tom istom čase píše list),
alebo na tom istom
mieste
v rôznych časových úsekoch (dospelý človek sa prechádza v dome
a v tom istom
priestore
divák sleduje retrospektívne výjavy z jeho detstva), alebo v
rôznych dobách na
rôznych
miestach (montáž vojnových scén, výjavov násilia a zabíjania z
celej histórie
ľudstva)
.
i)
Rapidmontáž:
Uzavretý rad rýchlo sa striedajúcich, pomerne krátkych záberov s
rôznym
obsahom.
Zábery sa viažu ostro alebo prelínačkou, dvoj- alebo
viacexpozíciou. Pretože
zábery
sú krátke, musia byť komponované stručne, vecne, zreteľne.
Tvarové a svetelné
riešenie
záberov by nemalo byť príliš rôznorodé.
j)
Filmová interpunkcia:
Špeciálne spôsoby strihu, ktorými sa znázorňuje alebo
signalizuje
významná
zmena v deji: uplynutie času, zmena deja a pod.
k)
Retrospektívne zábery
(tzv. flashback): Spôsob strihu, ktorý ukazuje minulý dej. Týmto
sa
minulosť
prenáša do „súčasnosti“ projektívneho času. Flashbacky
súvisia so zážitkami
postáv,
pomocou ktorých režisér osvetľuje ich motiváciu. Keď sa
vraciame do
prítomnosti,
scéna je viac či menej identická s tou, ktorá flashbacku
predchádzala.
l)
Prospektívne
zábery
(tzv. flashforward): Spôsob strihu, ktorý ukazuje budúci dej.
Obvykle
naznačuje
možné dôsledky súčasného konania v budúcnosti. Využíva sa
zriedka.
Osvetlenie
(som
v Plecnerovom filmovom minimu nenasiel)
(tieto
vypisal Juro v tom vzore otazok ... )
Realistické
romantické
expresívne
„temné“,
„surreálne“
- Adamkova
by nam otom vedela rozpravat
Farebnosť
- tam
tiež nieje čiže zas len volačo z tohto
čiernobiele,
farebné,
kolorované,
tónované zábery
ale to snáď
viete ;)
Zvuk
diegetický
(zdroj v deji: dialógy, ruchy)
nediegetický
(efekty, hudobný soundtrack, voiceover);
synchrónny/asynchrónny;
(či sedí obraz-zvuk)
kontrapunktický/paralelný
kontrapunktický
>
súčasne koordinovaný pohyb niekoľkých
samostatných hlasov al. tónov, tvoriacich jeden
(keď
niekto pride nato aky je medzi nimi rozdiel tak poprosim vysvetlit)
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára