streda 22. januára 2014

DF3

Čo Samko, Ivko a Bobko nevedeli

Pohyby kamery
a) statický záber: kamera sa nepohybuje;
b) panoráma: kamera sa pohybuje v ose statívu doprava alebo doľava. Panoráma má
informatívnu funkciu;
c) jazda: kamera sa pohybuje plynulo dopredu alebo dozadu, sleduje objekt;
d) nájazd-odjazd: kamera sa k predmetu blíži alebo sa od neho vzďaľuje (buď ide
mechanický pohyb, alebo o optický – s použitím transfokátora). Nájazdom sa podporuje
napätie, odjazdom pocit opustenosti (keď sa niekto opúšťa)
e) sklz: kamera sa sklzom presunie k inému objektu, dej sa dynamizuje;
f) spolujazda: kamera sa vezie s pohybujúcim sa predmetom a sleduje ho zboku, spredu,
zozadu, zvrchu;
g) sklon/zdvih kamery: zdôrazňuje sa význam predmetu.
(ženská výjde z auta a ide kamera od nôh až po kozy)
Intertextuálne zábery: majú univerzálnejší význam, v rôznych filmoch sa menia.
Členenie
Úvodné zábery: využívajú sa na to, aby sa ukázala scéna, kde sa bude film odohrávať:
budova, krajina. Často sa v nich nevyskytujú postavy.
Vložené zábery: ukazujú sa nimi dôležité detaily. Napríklad sa zobrazí prekážka, ktorú
bude musieť postava prekonať, alebo sa takto označí predmet, ktorý má kľúčový význam,
vzťah k určitej udalosti.
Detaily: Poukazuje sa nimi na významné podrobnosti, odhaľuje sa dôležitý psychologický
moment (výraz tváre).
Záber ponad rameno: demonštruje konverzáciu medzi dvoma postavami. Kamera sníma
scénu ponad rameno postavy, ktorá je k divákovi obrátená chrbtom. V prednom pláne
vidíme rameno, časť jej hlavy a chrbta, v zadnom pláne je čiastočne prekrytá druhá
postava obrátená tvárou k partnerovi, s ktorým sa rozpráva.
Záber z pohľadu niekoho: ukazuje osobu alebo nejaký predmet, ktorí vidíme očami
nejakej (obvykle dôležitej) postavy. Niekedy sa tento záber sníma z ručnej kamery, aby sa
napodobnil pohľad kráčajúceho alebo rozrušeného človeka.
Záber na reakciu: nasleduje po významnej akcii alebo rečovom prejave jednej z postáv,
ukazuje sa ním reakcia druhej postavy.
Krížové pohľady: Ukazuje dve postavy počas konverzácie, striedajú sa zábery ponad
pravé rameno jednej postavy a cez ľavé rameno druhej postavy.

Spájanie záberov
a) ostrým strihom (zábery sa zlepujú bezprostredne za sebou)
b) pomocou filmovej interpunkcie (označuje sa nimi priestorový, častejšie časový skok,
myšlienková pauza):
- filmový titulok: najstarší prvok filmovej interpunkcie (titulok „po desiatich rokoch“)
- roztmievačka: zobrazenie sa zjavuje postupne z počiatočnej tmy, roztmievačka je
spravidla sprevádzaná zosilnením zvuku;
- zatmievačka: zobrazenie sa postupne zatemňuje až do úplnej tmy, zatmievačka je
spravidla sprevádzaná utlmením zvuku;
- vybielenie: obraz plynulo prechádza do bielej a späť do normálneho kontrastu;
- rozostrenie/zaostrenie obrazu; šak to hádam nemusím písať
- zvlnenie obrazu: zobrazuje sa tak sen alebo retrospektívny dej;
Všetkými týmito prvkami sa označuje priestorový, častejšie však časový skok,
myšlienková pauza. Majú zväčša rozdeľujúcu funkciu.
- prelínačka: v jednom zábere sa v dvojexpozícii objavuje záber iný, stále zreteľnejší, až
pôvodný ustupujúci záber nahradí. Tiež sa ňou naznačuje časový posun alebo
priestorová zmena, ale prelínačka má predovšetkým spájajúcu funkciu. Nedochádza
pri nej k tak očividnej pauze, sledovaná myšlienka sa odvíja bez prerušenia, tempo
filmu sa nemení;
- stieračka: jeden obraz je „vytlačený“ druhým podľa určitej línie. Obrazovým poľom sa
pohybuje geometrický tvar (horizontálna, diagonálna, vertikálna priamka, špirála,
kruh), za ktorej hranicou nastupuje nový obraz. V nemých filmoch sa vyskytoval
špecifický variant: za zmenšujúcim kruhom nastala tma, bola to tzv. „kruhová
zatmievačka“
- obracačka: obraz sa obráti celou plochou a ukáže rub s ďalším obrazom;


Typy strihu
a) Strih v reálnom čase: Akcia, ktorú zaznamenáva film, trvá rovnako dlho ako
v skutočnosti (Live vysielanie, napríklad Adela show :D Superstáris)
b) Montáž: V prípade strihu označuje technika spojenia jedného záberu s druhým tak, aby
vznikol význam. Existuje logický a nelogický strih. V logickom strihu sa napríklad záber
na ženu, ktorá pije z pohára, prestrihne na záber detailu pohára. Nelogický strih (záber
nemá logickú súvislosť s predchádzajúcim záberom) by publikum bežného filmu vnímalo
ako chybu.
c) Rozoznievanie: Záber má určitú predohru. Začína, aj keď sa v ňom ešte neodohráva nijaká
akcia alebo akcia už prebieha, ale má stupňujúci sa charakter. Rozoznievanie plní funkciu
prológu, uvádza do deja, prostredia. Nasledujúce zábery sa strihajú už bez rozoznievania.
Rozoznievanie plní funkciu veľkého písmenka na začiatku vety, podporuje členitosť
filmu. (?)
d) Doznievanie: Záber má aj svoju dohru. Trvá, aj keď sa v ňom určitá akcia skončila, alebo
ešte prebieha, ale má klesajúci, doznievajúci charakter. Prípadne sa toto doznievanie
dosiahne utlmením zvuku či pomocou filmovej interpunkcie. Doznievanie plní funkciu
epilógu, hrdina odíde zo záberu, stratí sa v diaľke, ale záber ešte trvá a divák sa do neho
vsakuje“. Doznievanie väčšinou predlžuje snímku za hranicu konkrétneho deja.
Doznievanie plní funkciu bodky alebo pomlčky vo vete, podporuje členitosť filmu. (auto odíde preč, záber stále trvá, hrá záverečná hudby filmu napríklad)
e) Ostrý strih: Je opakom rozoznievania/doznievania. Jeden záber, ktorým sa končí relatívne
uzatvorený úsek deja, sa prudko skončí. Nasleduje ďalší, veľmi rozdielny, ktorý prudko,
bez rozoznenia, nastúpi. Ostrým strihom sa nerozpráva dej, ale zobrazuje sa rázny skok
z jeden polohy vývoja deja do inej, vyššej. (ostrý skok do deja, Pulp Fiction napríklad)
f) Lineárny strih: Najbežnejší spôsob strihu, prostredníctvom ktorého sa rozpráva príbeh.
Príbeh je rozprávaný jednoducho, fakty a udalosti nasledujú chronologicky, dodržiava sa
jednota akcie, často aj jednota miesta a času. Kauzalita udalostí je lineárna, jednotlivé
sekvencie alebo zábery majú funkciu odpovede na hypotetickú divácku otázku „čo sa
stalo potom“.
g) Krížový strih: Skladobná forma, pri ktorej sa jeden dejový prúd, ktorý sa odohráva v tom
istom čase a priestore, rozdelí na dve zložky, ktoré divák striedavo sleduje. Jedna dejová
zložka sa neustále prekladá úsekmi druhej dejovej zložky (napríklad výjavy
prenasledovania aut).
h) Paralelný strih: Pri krížovom strihu sa rozčlenil alebo rozštiepil jeden dejový prúd na dve
línie, paralelná skladba naopak sústavne a postupne zlučuje dva samostatné dejové prúdy
v jeden tok. Paralelné deje sa môžu odohrávať v tom istom čase na rôznych miestach
(vojak bojuje na fronte a jeho milá mu v tom istom čase píše list), alebo na tom istom
mieste v rôznych časových úsekoch (dospelý človek sa prechádza v dome a v tom istom
priestore divák sleduje retrospektívne výjavy z jeho detstva), alebo v rôznych dobách na
rôznych miestach (montáž vojnových scén, výjavov násilia a zabíjania z celej histórie
ľudstva) .
i) Rapidmontáž: Uzavretý rad rýchlo sa striedajúcich, pomerne krátkych záberov s rôznym
obsahom. Zábery sa viažu ostro alebo prelínačkou, dvoj- alebo viacexpozíciou. Pretože
zábery sú krátke, musia byť komponované stručne, vecne, zreteľne. Tvarové a svetelné
riešenie záberov by nemalo byť príliš rôznorodé.
j) Filmová interpunkcia: Špeciálne spôsoby strihu, ktorými sa znázorňuje alebo signalizuje
významná zmena v deji: uplynutie času, zmena deja a pod.
k) Retrospektívne zábery (tzv. flashback): Spôsob strihu, ktorý ukazuje minulý dej. Týmto sa
minulosť prenáša do „súčasnosti“ projektívneho času. Flashbacky súvisia so zážitkami
postáv, pomocou ktorých režisér osvetľuje ich motiváciu. Keď sa vraciame do
prítomnosti, scéna je viac či menej identická s tou, ktorá flashbacku predchádzala.
l) Prospektívne zábery (tzv. flashforward): Spôsob strihu, ktorý ukazuje budúci dej. Obvykle
naznačuje možné dôsledky súčasného konania v budúcnosti. Využíva sa zriedka.


Osvetlenie (som v Plecnerovom filmovom minimu nenasiel)
(tieto vypisal Juro v tom vzore otazok ... )

Realistické
romantické
expresívne
temné“,
surreálne“ - Adamkova by nam otom vedela rozpravat

Farebnosť - tam tiež nieje čiže zas len volačo z tohto
čiernobiele,
farebné,
kolorované,
tónované zábery
ale to snáď viete ;)
Zvuk
diegetický (zdroj v deji: dialógy, ruchy)
nediegetický (efekty, hudobný soundtrack, voiceover);
synchrónny/asynchrónny; (či sedí obraz-zvuk)
kontrapunktický/paralelný
kontrapunktický >  súčasne koordinovaný pohyb niekoľkých samostatných hlasov al. tónov, tvoriacich jeden
paralelný>  rovnobežný, idúci popri sebe
(keď niekto pride nato aky je medzi nimi rozdiel tak poprosim vysvetlit)


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára